czerwiec 2020 r. Jedno miasto - wiele odsłon. Stargard - 777 lat. Na wyjątkowy jubileusz.
W 2020 roku Stargard obchodzi 777 rocznicę lokacji miasta. Siódemka uznawana jest za liczbę magiczną i w wielu kulturach przypisywano jej szczególne znaczenie. Była między innymi symbolem doskonałości, harmonii i szczęścia. Takie nagromadzenie siódemek dodaje wyjątkowego smaku temu jubileuszowi. Jednak wbrew tej szczególnej symbolice obchody rocznicowe zostały poważnie zakłócone i choć wielu stargardzian jest przekonanych, że obecny okres jest jednym z najpomyślniejszych w historii naszego miasta, to cień koronawirusa właśnie zawisł nad światem i nad Stargardem, i wpływa na nasz nastrój. Zwykle wszelkie rocznice sprzyjają zadumie, ale w tym roku dotyk pandemii spowodował, że silniej odczuwamy kruchość naszej cywilizacji, że z większą pokorą patrzymy na przyrodę i możliwości człowieka. Choć w życiu naszego miasta zdarzały się przerażające kataklizmy spowodowane przez choroby, to przy tej okazji chciałbym się jednak skupić na innych wydarzeniach w historii Stargardu. Takich, które moim subiektywnym, choć pewnie nie odkrywczym, zdaniem były najbardziej znaczące dla jego dziejów, które radykalnie „przestawiały zwrotnice”. Tak w dobrym, jak i złym kierunku. Właściwie wszystkie z nich były wynikiem procesów, czy wydarzeń, które działy się na szerszej arenie. Stargard rzadko był w nich podmiotem, choć wnosił w nie swoiste cechy. Z konieczności nasze "kamienie milowe" zostały tu opisane dość zdawkowo, ale o niektórych z nich można przeczytać więcej na innych naszych stronach (po przyciśnięciu linka). Ten wybór dziesięciu najważniejszych wydarzeń, bądź zjawisk, w historii miasta nie może się ograniczać jedynie do czasów po lokacji.
1. Krzyż procesyjny 2. Chrzest Pomorza
Przybycie zakonników sprzyjało napływowi osadników niemieckich, którzy zajmowali tereny w pobliżu siedlisk słowiańskich. Sprzyjała też temu polityka książąt pomorskich, dostrzegających w tym możliwość szybszego rozwoju regionu. Nowi mieszkańcy tej ziemi tworzyli własne struktury samorządowe i w efekcie nasilenia tego procesu doszło do intensywnego lokowania miast, przez Barnima I, w naszej części Pomorza, początkowo przede wszystkim, na wzorcach prawa magdeburskiego. Lokacja porządkowała organizmy miejskie, kodyfikując prawa i zasady, nadając uprawnienia i nakładając obowiązki. (II) Nadanie praw miejskich Stargardowi przypada na dzień 24 czerwca (św. Jana) 1243 roku (choć data ta nadal budzi pewne wątpliwości). Ten moment to usankcjonowanie procesu powstawania średniowiecznego miasta jak i określenie fundamentów jego dalszego życia. Akt lokacji dawał miastom swego rodzaju autonomię, co wzmacniało samorządność i sprzyjało rozwojowi. Ten czas stworzył podwaliny kształtu urbanistycznego Stargardu, ustanowił jego jądro. Dzisiejsze wspólnoty miejskie, w tym stargardzka, w wielu wypadkach opierają swoje funkcjonowanie na zasadach, których korzenie tkwią w tamtym czasie.
3. Stargard w XIII w.
Żyzna okolica i spławna Ina oraz związany z nią przywilej swobodnej żeglugi (plus nadany przez Bogusława IV łan ziemi u ujścia rzeki - 1283 r.) oraz wolności celne dały mieszczanom stargardzkim możliwość wzmożenia swojej aktywności (głównie kupieckiej). Zmiana magdeburskich praw miejskich na lubeckie (Stargard w 1292 r.) wzmacniała autonomię miast i handel (szczególnie morski). Wskazywała też kierunek w jakim podążał nasz region. Wejście Stargardu na odległe rynki otworzyło, niespotykane wcześniej, możliwości wymiany towarów i stało się podstawą jego dostatku. Dołączenie do grona miast tworzących związek kupiecki – (III) Hanzę (1361, pewne członkostwo od 1367 r.) wzmocniło jego pozycję. W czasach szczególnej aktywności Hanzy miasto rozkwitło pod wieloma względami (XIV –XVI wiek). Do dziś podziwiamy cuda architektury powstałe w tym okresie. Od XVI wieku rozpoczął się jednak powolny schyłek potęgi Hanzy spowodowany zmianą układu sił w Europie, wzrastającą konkurencją na Bałtyku ze strony głównie Anglii i Niderlandów, a przede wszystkim wzmocnieniem roli politycznej państw, przy spadku siły militarnej, ekonomicznej i dyplomatycznej tkwiącej w tej organizacji (ostatni zjazd - rok 1669).
4. Inoujście 5. Hanza Różnice
interesów i wynikające z nich konflikty występują w historii naszego kontynentu
od zawsze. Silnym spoiwem średniowiecznej Europy zachodniej był Kościół. Ścisłe
związki gospodarki z polityką są naturalne. Tak też, od początków wprowadzenia
chrześcijaństwa, postrzegana była rola polityczna Kościoła. Jednak w ciągle
zmieniającej się Europie zaczynała ona uwierać. Ożywiony handel i możliwość
przemieszczania się po coraz większych obszarach, sprzyjały przyspieszonej
wymianie myśli i idei. Fakt narastających konfliktów interesów i wynaturzenia
moralne w obrębie Kościoła wywoływały napięcia, które szczególnie zaczęły się
nasilać w XV wieku. Zasadniczy wyłom w jedności Kościoła zachodniego uczynił
ruch religijny zapoczątkowany przez Marcina Lutra (ogłoszenie 95 tez - 1517 r.).
Idee wyrażane przez niego zaczęły docierać również na Pomorze. W
Stargardzie kazania luterańskie głosił franciszkanin Johann Knipstro. Gdy w 1525
roku na synod poświęcony mobilizacji sił do odparcia reformatorów przybył tu
biskup Erazm von Manteuffel, stargardzianie naubliżali mu dając wyraz, że myśli
Lutra znalazły i tu podatny grunt.
6. Opona Croya 7. Wprowadzenie reformacji
8. Wielki pożar w Stargardzie -1635 r.
Wiek XVIII
to powolny wzrost siły państwa pruskiego, które mimo prowadzenia, szczególnie w
czasach Fryderyka Wielkiego, kilku wojen, wprowadzało szereg praktycznych reform
przyczyniających się do wzrostu gospodarczego i poprawy organizacji państwa.
10. Lokomotywa Adler
11. Schemat stacji w Stargardzie z 1864 Uzyskanie połączenia ze Szczecinem i Berlinem (1846), Poznaniem (1848), Koszalinem (1859), a szczególnie utworzenie warsztatów kolejowych (1859) wprowadza Stargard w wiek pary, dając mu nową perspektywę. Daje bezpośredni kontakt z nowoczesną myślą techniczną i organizacją, zmienia strukturę miasta, otwiera na towary z zewnątrz, jak i przybliża inne rynki dla zbycia własnych produktów. Dziewiętnastowieczny postęp techniczny przychodzi tym samym i do Stargardu dokonując głębokiego przeobrażenia infrastruktury miejskiej. Powstaje gazownia (1856), sieć telefoniczna (1891), wodociągi z kanalizacją i oczyszczalnią (1897), elektrownia (1899), bliska realizacji była sieć tramwajowa. Uruchomiono liczne fabryki.
Szybko dostrzeżone zostało znaczenie kolei dla wojska. Położenie Stargardu i powstanie znaczącego węzła kolejowego sprzyjało usytuowaniu tu potężnego kompleksu koszar (budowa 1881-1884). Militarystyczne tendencje, które ciągle były obecne w państwie pruskim, a później w cesarstwie niemieckim, sprzyjały rozwojowi armii i dziedzin związanych z jej obsługą. Napięcia między mocarstwami europejskimi doprowadziły w końcu do wybuchu (VIII) I wojny światowej, która przyniosła ogromną liczbę ofiar i urządziła Europę na nowo: przeorała granice, zmieniła ustroje, obaliła imperia i odrodziła wiele państw. Upadło cesarstwo niemieckie. Po latach niewoli powstała na nowo Polska. Do Stargardu, z różnych przyczyn, przybyli liczni niemieccy mieszkańcy z terenów, które wówczas przypadły Polsce (Wielkopolska, Pomorze Wschodnie). Potrzeby mieszkaniowe osiedleńców i rozbudowa warsztatów kolejowych spowodowały rozwój miasta w kierunku zachodnim. W jego wyniku niemal podwoił się zasiedlony obszar Stargardu.
12. Nowe osiedla 13.. Warsztaty kolejowe po rozbudowie Głęboka trauma po przegranej wojnie, silne tendencje rewindykacyjne, kryzys gospodarczy budowały również w Stargardzie nastrój społeczny sprzyjający powstaniu i opanowaniu kraju przez partię nazistowską. Demagogia i budowanie ducha wspólnoty narodowej w duchu darwinizmu społecznego i narodowego, i jednocześnie umiejętne propagandowo wykorzystanie koniunktury gospodarczej w fazie wychodzenia z kryzysu doprowadziły Niemcy do swoistego obłędu.
Nikt ze wspierających wówczas reżim hitlerowski nie mógł przypuszczać jaką, już w niedługim czasie, cenę przyjdzie im za to zapłacić. Skutki II wojny światowej dla Stargardu to przede wszystkim śmierć wielu jego mieszkańców, niewyobrażalne zniszczenia substancji miasta i całkowita wymiana jego ludności. Zdobycie Stargardu przez armię radziecką (5 marca 1945), przesunięcie granic Polski na zachód i, w efekcie, (IX) przejęcie miasta przez Polskę rozpoczęło radykalnie nowy okres w jego historii.
14. Kościół Mariacki wśród ruin 15. Powojenny bazar Z najprzeróżniejszych zakątków naszego kraju, z miejsc, które powojenny układ sił pozostawił poza granicami Polski, z wojennej tułaczki miesiąc po miesiącu, rok po roku, przybywali do tego, dla nich obcego miasta, ludzie, którzy mieli zbudować polski Stargard. Z rozkazu, z nakazu lub z własnej woli, choć często wymuszonej okolicznościami (np. po stracie rodzinnego domu lub swej małej ojczyzny) albo skuszeni wizją lepszego życia. Przyniesione przez nich odmienne obyczaje, katolickie obrzędy religijne, kultura, pamięć historyczna i narzucony ustrój polityczny spowodowały, że w sposób istotny zmieniło się oblicze Stargardu. Wiele osób przyjechało tu na chwilę, ale mimo tego zamiaru, duża część z nich w końcu została. Uruchamiali kolejne zakłady pracy, najpierw te, które istniały już wcześniej. Dopiero po kilkunastu latach zaczęli budować nowe. Powstały też pierwsze osiedla mieszkaniowe (1956 r. -rozpoczęcie budowy osiedla Tysiąclecia). Nowi mieszkańcy powoli oswajali się z miastem. Ale dopiero dla urodzonego tu pokolenia Stargard stał się miastem rodzinnym bez żadnych wątpliwości. W 1967 roku liczba mieszkańców przekroczyła stan przedwojenny. Trzeba przyznać, że stosunkowo szybko przywrócono do życia zrujnowane i opuszczone, w wyniku ucieczki lub przymusowego wysiedlenia, miasto. Jego dalszy rozwój przebiegał w sposób charakterystyczny dla gospodarki socjalistycznej, który w ograniczonym zakresie opierał się na rachunku ekonomicznym, utopijnie zakładał słuszność i skuteczność decyzji centralnych przez co tłumił indywidualność i przedsiębiorczość, ograniczał wolność jednostki. Stargard, dzięki wejściu w dorosłość powojennego pokolenia jednak ciągle rozbudowywał się i rósł ludnościowo.
Tak jak w
całej PRL towarzyszyły nam różne niedobory, które przeszkadzały wzrastającym
potrzebom i aspiracjom. Bunt społeczny, kryzys latosiemdziesiątych i przemiany
polityczne w ZSRR, a w końcu wyrażona w wyborach z 1989 roku wola społeczeństwa,
doprowadziły do zasadniczych zmian w całej Polsce i w krajach bloku wschodniego.
(X) Przemiany ustrojowe w kraju poważnie oddziaływały na życie społeczne
i gospodarcze Stargardu. Z Kluczewa wyjechało wojsko radzieckie. W ciągu
kilkunastu lat praktycznie wszystkie większe zakłady miasta przestały istnieć:
ZNTK, Luxpol, Pollena, Zakłady Mięsne, Stargardzkie Przedsiębiorstwo Budownictwa
Ogólnego, Przedsiębiorstwo Przemysłu Zbożowo-Młynarskiego, Przedsiębiorstwo
Komunikacji Samochodowej, zakłady kolejowe: Lokomotywownia, Oddział
Zmechanizowanych Robót Drogowych, Kolejowe Zakłady Automatyki. Proces zmian miał
olbrzymi wpływ na życie miasta (bezrobocie), społeczny nastrój i na demografię
(po dojściu do niemal 75 tys. w 1999 r. liczba mieszkańców spadła poniżej 68
tysięcy). Po latach ciężkich doświadczeń początków transformacji, powoli mieszkańcy przystosowali się do nowych okoliczności. Wielu mogło z powodzeniem uruchomić własne biznesy, nieraz na bazie zlikwidowanych firm. Wejście w obszar Wspólnoty Europejskiej, powstanie i rozwój parków przemysłowych dało kolejne impulsy dla zażegnania kryzysu i rozwoju miasta. Firmy stargardzkie (choć te duże, w większości nie rodzime) sprawdzają swoje możliwości na normalnym rynku. Gołym okiem widać też efekty inwestycji infrastrukturalnych w mieście i wzrost poziomu życia mieszkańców. Jak wynika z tego krótkiego przeglądu dziejów Stargardu najwięcej zależało od czynników zewnętrznych. Nie można jednak pomijać wpływu samych stargardzian na stan miasta. Na zdolność do wykorzystania szans lub umiejętność łagodzenia ciosów losu. Jeżeli świat poradzi sobie z istniejącymi i widniejącymi na niedalekim horyzoncie zagrożeniami, a przede wszystkim kryzysem klimatycznym i jego różnorakimi społecznymi konsekwencjami, to dla współczesnych stargardzian, obecny okres powinien się jawić jako najlepszy w całych dziejach miasta. I tego dla mieszkańców „Stargardu pod szczęśliwą gwiazdą”, w symboliczną - 777 rocznicę uzyskania przez niego praw miejskich, i na przyszłe lata, życzyć trzeba.
M.J.
Więcej o ilustracjach:
Mapka Hanzy zamieszczona w "Hanza władczyni mórz" Henryka Samsonowicza Opona Croya -gobelin z rodzinami książęcymi słuchającymi kazania Lutra powstał w 1554 roku na zamówienie księcia pomorskiego Filipa I ( przechowywany w Greifswaldzie) - malarska kopia znajduje się w Muzeum Narodowym w Szczecinie Wprowadzenie reformacji na Pomorzu-- nieistniejący witraż w kościele Mariackim w Stargardzie Wielki pożar w Stargardzie w 1635 r.- projekt witraża do kościoła Mariackiego w Stargardzie - w MAH Stargard Widok Stargardu z 1696 r. - autor Petrus Rudolphi Lokomotywa Adler -rysunek z rozkładu jazdy Kolei berlińsko-szczecińskiej, która jako pierwsza dotarła do Stargardu Schemat stacji Stargardzie (Kolej stargardzko-koszalińsko-kołobrzeska) z 1864 r. Nowe osiedla w Stargardzie - lata 30-te XX wieku Warsztaty kolejowe (RAW) po rozbudowie - lata 30-te XX wieku Kościół Mariacki bez hełmu wieży Bazar na rogu ulic Dworcowej i Mickiewicza |