Kalendarium działań
Stargardzkiego Porozumienia
Rowerowego
marzec 2008 - I Stargardzki Szczyt Rowerowy – powołanie
Stargardzkiego Porozumienia Rowerowego. Wystosowanie apelu do władz
samorządowych miasta i powiatu stargardzkiego
kwiecień 2008 -
-
Spotkanie z władzami samorządowymi miasta i powiatu
stargardzkiego -przekazanie apelu oraz listu informującego o powstaniu
SPR-u;
-
Spotkanie w starostwie powiatowym – przedstawienie problemów
środowiska rowerowego oraz wysłuchanie zamierzeń starostwa w kwestii budowy
drogi rowerowej Stargard-Ińsko po szlaku byłej kolejki wąskotorowej
czerwiec 2008 - Udział przedstawicieli SPR w posiedzeniu
Komisji Gospodarczej Rady Miejskiej w Stargardzie, poświęconym koncepcji
rozwoju dróg rowerowych w Stargardzie. Przekazanie dla Komisji : „Raportu ze
stanu ścieżek rowerowych w Stargardzie” oraz „Zasad tworzenia systemu ścieżek
rowerowych w Stargardzie”.
sierpień 2008-Udział
Mirosława Mazańskiego w Sesji Rady Miejskiej w części poświęconej pracom nad
rozwojem infrastruktury rowerowej. Przedstawienie propozycji systemowego
zajęcia się tą tematyką, w tym powołania Zespołu zadaniowego ds. polityki
rowerowej wspólnego dla miasta i powiatu. Odrzucenie przez Radę projektu
uchwały zobowiązującej Prezydenta Miasta do podejmowania działań zmierzających
do tworzenia na terenie miasta korzystnych warunków dla rozwoju komunikacji
rowerowej
wrzesień 2008
-
Uczestnictwo SPR-u w spotkaniu konsultacyjnym w Zarządzie
Dróg Powiatowych w Stargardzie na temat postępu prac nad opracowaniem
koncepcji zagospodarowania byłego szlaku kolejki wąskotorowej ze Stargardu
do Ińska ii stworzenia tam drogi pieszo-rowerowej. Przedstawiciele
Porozumienia aktywnie uczestniczą w dyskusji, oraz przedstawiają swoje uwagi
i propozycje do w/w koncepcji;
-
Posiedzenie Komisji Gospodarczej Rady Miejskiej w
Stargardzie, poświęcone problematyce rowerowej, z aktywnym udziałem
Mirosława Mazańskiego. Informacja Prezydenta Miasta o przedłużeniu terminu
opracowania koncepcji rozwoju systemu ścieżek rowerowych w Stargardzie do
połowy 2009 r. Przedstawienie przez Inżyniera Miasta projektu rozwiązania
komunikacyjnego na Placu Słonecznym – niestety brak rozwiązań
pro-rowerowych. Przekazanie dla Komisji na piśmie uwag co do zasad
prowadzenia efektywnej polityki rowerowej przez samorządy, propozycji
rozwiązań systemowych w tym zakresie. Takie same uwagi pisemne zostały
przekazane do Urzędu Miasta i Starostwa Powiatowego;
-
Przekazanie dla Zarządu Dróg Powiatowych uwag
środowiska rowerowego do planowanej koncepcji budowy drogi rowerowej
Stargard-Ińsko Zapoznanie się przedstawicieli SPR-u w Rejonie Dróg
Krajowych w Stargardzie z dokumentacją techniczną budowy kładki dla
rowerzystów nad budowaną obwodnicą S-10 w okolicy węzła LIPNIK;
-
Wystosowanie pisemnego protestu do Generalnej Dyrekcji
Dróg Krajowych i Autostrad w związku z planowaną budową kładki dla
rowerzystów nad budowaną obwodnicą S-10 w okolicy węzła LIPNIK
-
Spotkanie
przedstawicieli SPR-u z Inżynierem Miasta. Przekazanie uwag i propozycji rowerzystów rozwoju
infrastruktury rowerowej w Stargardzie.
-
Wspólne posiedzenie Stargardzkiego Porozumienia Rowerowego
oraz Stowarzyszenia Proeuropejskie Centrum Ekologiczne. Po przedstawieniu
swoich zamierzeń zmierzających z jednej strony do poprawy infrastruktury
rowerowej w Stargardzie i okolicy, zaś z drugiej do poprawy środowiska
naturalnego, zebrani uznali, że cele działań stowarzyszeń są w wielu
punktach zbieżne. Postanowili wspólnie wystąpić do władz Starostwa
Powiatowego w Stargardzie o uwzględnienie obszaru lasu przy ulicy Reymonta
w projekcie drogi rowerowej Stargard – Ińsko. Ekolodzy i rowerzyści, po
zasięgnięciu opinii nadleśnictwa w Kliniskach, chcą oczyszczenia lasu z
dzikich wysypisk śmieci, oraz zbudowania tam ścieżek i pomostów
dydaktycznych do użytku ekologicznego „Żabie Uroczysko na Ziemi
Stargardzkiej”, aby przybliżyć zwiedzającym naturalne środowisko bytowania
chronionych gatunków płazów i gadów. Proeuropejskie Centrum Ekologiczne
wydeleguje w najbliższym czasie, swojego przedstawiciela do prac
Stargardzkiego Porozumienia Rowerowego
październik 2008
-
Przedstawienie uwag SPR-u
dla Urzędu Miasta, co do planowanej koncepcji ruchu na remontowanej ulicy
Skarbowej w Stargardzie
-
Wystąpienie wspólnie z Proeuropejskim Centrum Ekologicznym do Nadleśnictwa Kliniska o zaopiniowanie
projektu włączenia lasku przy ulicy Reymonta, do planowanej drogi rowerowej
Stargard-Ińsko
-
opiniowanie projektu drogi
rowerowej łączącej Osiedle Letnie z ulicą Szczecińską
listopad 2008
-
opiniowanie projektu drogi łączącej ulicę Przedwiośnie z ulicą
Jesienną
-
prace nad projektem społecznym systemu dróg rowerowych miasta
Stargardu
-
wystąpienie do wójta gminy Kobylanka o remont drogi rowerowej
Zieleniewo-Kobylanka
-
spotkanie w starostwie powiatowym - zapoznanie się z zamierzeniami
inwestycyjnymi w zakresie rozwoju infrastruktury rowerowej w powiecie
stargardzkim
grudzień 2008
-
zapoznanie się z projektem "Koncepcji przebiegu ścieżki
pieszo-rowerowej zlokalizowanej na szlaku byłej kolejki wąskotorowej
Stargard-Ińsko"
-
wniesienie uwag do powyższego opracowania
-
ciąg dalszy prac nad projektem społecznym systemu dróg rowerowych
miasta Stargardu
-
Wystąpienie wspólnie z
Proeuropejskim Centrum Ekologicznym do Zarządu Dróg Powiatowych o włączenie
lasku przy ul. Reymonta do projektu drogi rowerowej Stargard-Ińsko (po śladzie
byłej wąskotorówki)
-
Zgłoszenie do Inżyniera Miasta
wniosku o natychmiastową naprawę niektórych fragmentów ścieżek rowerowych,
gdzie istnieje zagrożenie bezpieczeństwa jazdy rowerzystów
styczeń 2009
-
Udział w spotkaniu w
Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad O/Szczecin, w sprawie zmiany
nawierzchni drogi rowerowej na węźle Osiedle Pyrzyckie (w ciągu południowej
odwodnicy Stargardu) z kostki betonowej na asfalt. W wyniku tego
spotkania a następnie pisemnym wniosku , GDDKiA zgodziła się na propozycje
SPR-u.
-
Wystąpienie do Zarządu Dróg
Wojewódzkich z dwoma wnioskami:
- O
pokrycie nawierzchnią asfaltową utwardzonego pobocza wzdłuż ulicy
Broniewskiego (DW 106) na odcinku od skrzyżowania z ul. Armii Krajowej do
węzła "Osiedle Pyrzyckie"
- O
przystosowanie jako drogi rowerowej betonowego pobocza północnej,
niedokończonej nitki byłej autostrady "Berlinki" obecnie DW 142, na odcinku
od węzła Sowno do węzła Łęczyca
tj. ok
11 km drogi. Zdaniem SPR-u należy:
- oczyścić nawierzchnię betonowego pobocza z mchu, darni, itp roślin
- wypełnić miejsca łączenia płyt masą bitumiczno-asfaltową
- uzupełnić brakujące fragmenty pobocza
- wykarczować drzewa i przyciąć gałęzie ograniczające skrajnię rowerzysty
- oznakować pobocze jako drogę rowerową
- pisemne
wystąpienie do Inżyniera Miasta Stargardu w sprawie poprawienia rozwiązań
konstrukcyjnych na budowanych drogach dojazdowych do fabryki opon firmy
BRIDGESTONE
- przekazanie dla
Rady Miejskiej Społecznego Projektu Tras Rowerowych w Stargardzie oraz
wniosek o zwołanie komisji gospodarczej w sprawach "rowerowych"
- udział
przedstawicieli SPR w posiedzeniu Komisji Gospodarczej Rady Miejskiej.
Omówiono Społeczny Projekt Tras Rowerowych.
Zaznaczono
konieczność wspólnej analizy systemu komunikacyjnego Stargardu przez
zarządców poszczególnych dróg,z udziałem przedstawicieli rowerzystów.
Zwrócono uwagę
na konieczność budowy w kluczowych punktach miasta stojaków - miejsc
parkingowych dla rowerów.
- udział rowerzystów w "Dniu Ziemi" zorganizowanym przez Proeuropejskie
Centrum Ekologiczne, które bierze aktywny udział w pracach
Stargardzkiego Porozumienia Rowerowego
- konsultacje
SPR-u z Centrum Projektowym "SIGMA", które przygotowuje na zlecenie miasta
koncepcję tras rowerowych Stargardu.
Przedstawiono
kilkanaście uwag do w/w opracowania.
- Udział przedstawicieli
SPR-u w obchodach Światowych Dni Turystyki. Rowerzyści zwartą grupą
pojechali do Pęzina, w celu zwiedzenia tamtejszego zamku rycerskiego.
Wysłuchano ciekawych wykładów i prelekcji prowdzonych przez kompetentne
osoby. W trakcie obchodów była okazja do nieformalnych spotkań ze Starostą
Powiatowym i Przewodniczącym Rady Powiatu, w czasie których poruszono
nurtujące rowerzystów problemy.
- Rekonesans wspólnie z
kierownik Rejonu Stargardzkiego Zarządu Dróg Wojewówdzkich na drodze nr 142.
Miał on na celu sprawdzenie możliwości przystosowania jako drogi rowerowej
- betonowego pobocza dawnej autostrady poniemieckiej Berlin-Królewiec.
Ustalono, że SPR poczyni starania w Starostwie Powiatowym o przydzielenie
dla ZDP kilku osób bezrobotnych w celu ułatwienia realizacji tego zadania.
-Wystąpienie do
Prezydenta Miasta Stargardu z listem otwartym w sprawie powołania Zespołu
Zadaniowego d/s Rowerów.
Zespoły takie
funkcjonują w wielu miastach Polski i skutecznie współdziałają z samorządami
w kwestii rozwiązywania i podejmowania przyjaznych dla rowerzystów decyzji.
Zgodnie ze standardami, w pracach takiego zespołu uczestniczą decyzyjni
przedstawiciele najważniejszych wydziałów urzędu miasta i instytucji
miejskich, odpowiedzialnych za inwestycje, remonty, inżynierię ruchu,
strategię i rozwój itp., a także inni zarządcy dróg z terenu miasta,
projektanci, radni oraz zorganizowana reprezentacja użytkowników rowerów
(organizacje pozarządowe). Zespół nie miałby kompetencji decyzyjnych (np.
nie zastąpiłby wydziałów i ich dyrektorów czy naczelników) ale ułatwiłby
podejmowanie decyzji z uwzględnieniem opinii ekspertów. Ponadto rowerzyści
zapytali o stan realizacji niektórych uchwał Rady Miejskiej, mających wpływ
na poprawę infrastruktury rowerowej.
- Wystąpienie pisemne do
Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad - Rejon w Stargardzie. Stargardzkie
Porozumienie Rowerowe podtrzymało w nim swoje stanowisko zawarte w piśmie SPR-
11 /2008 z dnia 2008-09-18, że zaprojektowany sposób przejazdu przez drogę
S-10 za pomocą kładki rowerowej, stworzy zagrożenie dla zdrowia i życia
ludzkiego. Stromy podjazd i zjazd z kładki, oraz warunki atmosferyczne –
mróz i śnieg – sprawiają, że przejazd po zaśnieżonej i oblodzonej
kładce jest dla rowerzystów wysoce
ryzykowny czy wręcz niemożliwy. Rowerzyści zapytali o
sposób zapewnienia bezpieczny przejazd przez kładkę
w okresie zimowym.
- Udział SPR-u w spotkaniu
konsultacyjnym w Starostwie Powiatowym z Członkiem Zarządu Powiatu panem
Markiem Stankiewiczem. Tematem były zamierzenia pro-rowerow w powiecie w
roku 2010.
Sprawą nadrzędną dla
rowerzystów było uzyskanie zapewnienia, że powiat jako zarządca pewnej
liczby ulic w mieście, będzie zamierzenia pro-rowerowe realizował
spójnie z Urzędem Miasta, w ramach koncepcji tras rowerowych dla miasta
Stargardu. Projekty rowerowe mają być konsultowane z
przedstawicielami rowerzystów, aby uzyskać ich wysoką akceptację
społeczną.
W ramach kolejnego
etapu remontu drogi Stargard-Sowno, starostwo planuje budowę ścieżki
rowerowej od skrzyżowania ulic Piłsudskiego i Sienkiewicza do granic
miasta, a także dalej do miejscowości Żarowo. Rowerzyści wspólnie z
ekologami z Proeuropejskiego Centrum Ekologicznego zaproponowali
przyłączenie do tej ścieżki rowerowej użytku ekologicznego „Żabie
Uroczysko na Ziemi Stargardzkiej”, położonego w lesie pomiędzy ulicami
Reymonta a Podleśną.
Chcą stworzenia na terenie uroczyska
punktów edukacji ekologicznej, utwardzenia alejek na terenie lasu oraz
zagospodarowania całości w sposób wzbogacający ofertę turystyczną i
rekreacyjną naszej „małej ojczyzny”.
Ścieżka do Żarowa planowana jest obok
istniejącego nasypu po byłej Stargardzkiej Kolei Dojazdowej.
Pan Marek Stankiewicz poinformował
rowerzystów o postępie prac przy przejęciu od PKP infrastruktury po byłej
kolejce, w celu zbudowania w jej śladzie ścieżki rowerowej do Ińska.
Starostwo szuka obecnie źródeł finansowania dla tej inwestycji. Należy tu
zaznaczyć, że koncepcja oprócz budowy 54 kilometrów asfaltowej drogi
rowerowej, przewiduje powstanie infrastruktury towarzyszącej tj.
zadaszonych miejsc odpoczynku, punktów widokowych, ścieżek
edukacyjnych. Ponadto na szlaku mają być wyeksponowane elementy taboru
wąskotorowego, który niegdyś obsługiwał tę linię kolejową. W 2008 roku,
Stargardzkie Porozumienie Rowerowe opiniując projekt koncepcji
zagospodarowania szlaku po kolejce wąskotorowej, zaproponowało na odcinku
Stargard - Żarowo przejazdy drezynami. Byłby to element uatrakcyjniający
ten projekt, oraz spełnienie wymogu Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków,
że kolejka jako zabytek może być przekazana dla samorządu na cele
infrastruktury transportowej.
Rowerzyści wyrazili pogląd, że nie
zabraknie w starostwie determinacji aby projekt doprowadzić do
szczęśliwego końca, oraz zadeklarowali dalszą współpracę przy jego
realizacji.
-
Ustalono też, że spotkania w sprawach rowerowych będą
odbywać się w sposób cykliczny.
|