Wreszcie ruszyła - największa po wojnie
inwestycja kolejowa w samym centrum Stargardu. Po czasie utrudnień,
dopiero jak się zakończy, odczujemy jej pozytywny wpływ na nasz dzień
powszedni. Przebudowa stacji jest potrzebna kolei, ale kto wie, czy
nie bardziej, Stargardowi. Usunie wiele barier. Da miastu oddech i
nowoczesną przestrzeń, która łączy a nie krępuje.
Chcielibyśmy jednak zwrócić uwagę na fakt,
który przy ogromie przedsięwzięcia może wydawać się błahy. Na stacji,
między innymi, przebudowane zostaną perony. Dostaną nowy kształt i
wygląd. Wiata z peronu drugiego, ani jej elementy nie zostaną
wykorzystane w nowym rozwiązaniu.

Stacja Stargard na
początku XX wieku m.in.z widokiem wiaty na II peronie.
Kolumny utrzymujące zadaszenie na peronie
drugim występują na najstarszych ze znanych nam zdjęć stacji (przełom
XIX i XX wieku). Mimo ponad stuletniego rodowodu są w dobrym stanie.
Materiał z jakiego są zrobione gwarantuje, że po renowacji mogą odzyskać
pełen blask. Ich głowice imitują kapitele kolumn korynckich. Przy wielu
renowacjach stacji przeprowadzanych przez PLK na innych stacjach
zachowuje się całe
(np. Gdańsk, Sopot),
lub fragmenty, starych wiat
(Kraków, Szczecin – na
peronie pierwszym). W
zmodernizowanej przestrzeni stacji wyglądają one wspaniale.

Wiata na
zmodernizowanej stacji Gdańsk Główny (stan w 2019 r)
Stargardzka wiata na peronie drugim ma
wartość historyczną i mogłaby dać stacji dodatkowy walor (po renowacji),
jako świadek czasów kiedy kolej, oprócz postępu technicznego,
przynosiła ze sobą do licznych miejscowości ciekawą estetykę w
zakresie dużej, ale i małej architektury.
Wiedząc o tym, że projekt modernizacji
stacji nie przewiduje wykorzystania elementów wiekowej wiaty, w roku
2018 zwróciliśmy na to uwagę włodarzom naszego miasta. W piśmie
podsuwaliśmy różne możliwe sposoby ich wykorzystania:
„Można rozważyć następujące rozwiązania, w
nieprzypadkowej kolejności:
-
uwzględnienie kolumn
jako elementów nowej wiaty
-
pozostawienie
fragmentu starej wiaty na przebudowanym peronie niezależnie od
nowego zadaszenia
-
wykorzystanie kolumn na
zadaszenie przejścia z parkingu P&R na peron pierwszy i na
przykrycie boksu na rowery (aktualna długość wiaty to ok. 95 metrów,
choć odległość kolumn od siebie można zmienić)
-
wykorzystanie na terenie
stacji wąskotorowej w ramach realizacji wyczekiwanego projektu jej
zagospodarowania pod względem turystycznym lub jako parku
kulturowego.
Oczywiście możliwe są i inne rozwiązania,
ważne by przyjęte zastosowanie nawiązywało do kolei i miało miejsce w
Stargardzie.”
Efektem naszego pisma była
korespondencja między Urzędem Miasta a szczecińskim zakładem Polskich
Linii Kolejowych. Kolejarze poinformowali, że nie przewiduje się
wbudowania kolumn z obecnej wiaty na nowym peronie, ale obiecali, że po
rozpoczęciu inwestycji prześlą ewentualny wniosek Miasta o przejęcie
słupów do zarządu spółki, który jest władny wyrazić na to zgodę.
Liczymy więc, że uda się zatrzymać te
charakterystyczne elementy dawnej stacji w Stargardzie i wykorzystać w
nowym miejscu. Nie chcielibyśmy utracić na zawsze tych cennych świadków
po dawnej romantycznej i budzącej nostalgię kolei.
